Wymaga to wielu czynności koordynacyjnych, załatwienia odpowiedniej dokumentacji i warunków przewozu. Pośrednikiem między przewoźnikiem, a klientem jest spedytor. To on znajduje najkorzystniejszy sposób transportu, przedstawia ofertę klientowi i dba o jego przebieg.
Bardzo problematyczny jest transport ciężki, a w szczególności transport ponadgabarytowy. Wymaga on specjalnych warunków. Przewożone rzeczy muszą być odpowiednio zabezpieczone, a wystające elementy oznakowane. Również pojazdy muszą być odpowiednio dostosowane. Powinny zawierać odpowiednią naczepę. Jeżeli przewożone rzeczy wystają poza nią wymagane jest też specjalne światło sygnalizacyjne. Transport maszyn o nietypowych wymiarach może być bardzo trudny i nierzadko wymaga przewożenia ich w mniejszych częściach, co ułatwia jego stabilne umieszczenie na naczepach.
Transport dużych ładunków
Transport wpisany jest w naszą codzienność. Gdyby nie on, gospodarka nie mogłaby tak dynamicznie się rozwijać. I dotyczy to zarówno transportu osób, jak i towarów, przy czym to ten drugi wydaje się mieć coraz więcej wyzwań przed sobą. A dowodem na to jest coraz większe zainteresowanie transportem dużych ładunków.
Im większy ładunek, tym większe wyzwanie. Dlatego też w transporcie już jakiś czas temu wyodrębniła się osobna kategoria, jaką jest transport ponadgabarytowy. To właśnie on zajmuje się tymi ładunkami, które ze względu na swój ponadnormatywny charakter, wymagają specjalnego przygotowania i organizacji. Transport ciężki, bo i tak jest on określany, obejmuje między innymi transport maszyn, zbiorników, hal produkcyjnych, czy urządzeń przemysłowych. Bez względu jednak na to, co ma być transportowane, musi się to odbyć zgodnie z przepisami prawa. Ma to na celu zabezpieczenie nie tylko samego ładunku, ale też całej trasy oraz osób, które z przewożonym ładunkiem będą mieć podczas trasy kontakt.
W zdecydowanej większości przypadków transport ponadgabarytowy
W zdecydowanej większości przypadków transport ponadgabarytowy przeprowadzany jest drogą lądową. To jedno z najprostszych i zdecydowanie najlepszych rozwiązań, które wyróżnia się niskimi kosztami realizacji oraz względną prostotą w organizacji. Transport lotniczy i transport morski stosuje się w ostateczności. Zanim więc ktokolwiek zacznie się nimi interesować, powinien sprawdzić, czy przypadkiem potrzebny mu transport maszyn bądź innych ładunków nie może zostać przeprowadzony standardową drogą lądową.
Transport lądowy polega najczęściej na przewożeniu ładunków przy użyciu samochodów ciężarowych. W pewnych okolicznościach można je zastąpić koleją (transport kolejowy) bądź nawet transportem rurociągowym, choć te dwie opcje stosowane są zdecydowanie rzadziej. Każdy, kto planuje jakikolwiek transport ciężki, powinien wypisać sobie różne opcje na kartce i zaznaczyć przy nich główne wady i zalety. W ten sposób można dostosować idealne rozwiązanie do wybranych wymagań, potrzeb i ogólnych założeń.
Może się zdarzyć że transport ciężki
Przepisy prawa określają dosyć szczegółowo normy dotyczące wymiarów i wagi pojazdów przemieszczających się po drogach publicznych. Zdecydowana większość transportu drogowego realizowanego każdego dnia na terenie całej Europy nie wymaga specjalnych zabiegów, aby te wytyczne zachować. Jednak zdarza się konieczność przewiezienia ładunku, który te normy przekracza. W takiej sytuacji w grę wchodzi transport ponadgabarytowy. Wymaga on zazwyczaj szczegółowego zaplanowania każdego aspektu przedsięwzięcia, poczynając od wielu formalności związanych z uzyskaniem koniecznych pozwoleń, poprzez zastosowanie specjalistycznego pojazdu, aż po dokładne zaplanowanie każdego odcinka trasy przejazdu. Może się zdarzyć, że transport ciężki wyłącznie drogami publicznymi nie będzie możliwy i będzie konieczne uzupełnienie go transportem morskim czy rzecznym. Przewóz ponadnormatywny obejmuje z reguły elementy ciężkich konstrukcji przemysłowych, transport maszyn, ciężkiego sprzętu budowlanego, linii produkcyjnych czy też rozwiązań dla przemysłu energetycznego.